Jan De Witte legt zijn mandaat als CEO neer

Gereglementeerde informatie - Voorwetenschap
Charles Beauduin en An Steegen worden benoemd als co-CEO

Kortrijk, België, 16 juli 2021, 19.00 uur - Jan De Witte heeft beslist zijn mandaat als CEO neer te leggen en dit met ingang van 1 september 2021.

Jan De Witte heeft als CEO sinds 2016 een cruciale rol gespeeld in de turn around van Barco. Hij heeft focus gebracht in het bedrijf, het leiderschapsteam versterkt, het portfolio gestroomlijnd naar een strategie rond oplossingen met een versterking van de digitale slagkracht, en het bedrijf verder geïnternationaliseerd en geactiveerd met een meer performante en weerbare cultuur. Bovendien loodste hij het bedrijf door de moeilijke Covid-19 periode.

In opvolging van Jan De Witte heeft de Raad van Bestuur Charles Beauduin en An Steegen als co-CEO’s aangeduid. Zij starten respectievelijk op 1 september en 1 oktober. Met zijn jarenlange ervaring als bedrijfsleider bij Van de Wiele NV en met haar jarenlange ervaring als technologie- en innovatieleider bij IBM, imec en Umicore, en met hun achtergrond als leden van de Raad van Bestuur van Barco, vormen Charles en An een perfecte tandem om Barco de komende jaren te leiden. Met deze keuze zet Barco meer dan ooit in op innovatie, groei en ondernemerschap. Bovendien blijft de focus op de verdere internationalisering van het bedrijf met het oog op wereldwijd commercieel en technologisch leiderschap in de verschillende markten.

De raad van bestuur heeft tevens Frank Donck, onafhankelijk bestuurder bij Barco sinds april 2015, benoemd als voorzitter van de raad van bestuur met ingang van 1 september.

Citaat van de Voorzitter, Charles Beauduin

“Samen met de raad van bestuur ben ik Jan heel dankbaar en erkentelijk voor alle veranderingen die hij bij Barco gedurende zijn 5 jaar leiderschap heeft gerealiseerd. Met zijn management ervaring was hij de motor voor meer focus en voor een meer professioneel geleide en internationale organisatie. Wij zijn ook heel blij dat Jan zich heeft geëngageerd om ons tot het einde van 2021 te adviseren in de transitie.”

Citaat van de CEO, Jan De Witte

“Ik ben trots op wat we samen met het leiderschapsteam en de ganse organisatie hebben bereikt over de voorbije 5 jaar, met de steun en vertrouwen die ik van Charles en onze bestuursleden kon genieten. Tijdens de Covid-19 periode heeft Barco zijn weerbaarheid en groei-opportuniteiten kunnen versterken, en is in positie om deze ten volle te benutten in een volgend hoofdstuk onder het leiderschap van Charles en An.“

Citaat van toekomstig co-CEO, An Steegen

“Digitalisering verandert in een snel tempo onze samenleving. Nieuwe ervaringen, meer inzichten en meer verbondenheid staan centraal. Dit is voor Barco, nu al een wereldleider op het gebied van visualisatie- en collaboratie- technologieën, een uitgelezen opportuniteit om zich meer dan ooit te onderscheiden en te groeien dankzij haar baanbrekende innovaties. Ik kijk ernaar uit om samen met Charles en het ganse team mee te bouwen aan een veelbelovende toekomst voor Barco.”

Korte bio:

Charles Beauduin (°1959) is sinds 1993 CEO en eigenaar van Michel Van de Wiele NV, een internationaal technologiebedrijf en marktleider in toepassingen voor de textielindustrie. Hij behaalde een masterdiploma rechten aan de KU Leuven en is in het bezit van een MBA van Harvard Business School. Hij is voorzitter van de Raad van Bestuur van Barco NV sinds januari 2015.

An Steegen (°1971) zetelt sinds april 2017 in de Raad van Bestuur van Barco NV. Ze behaalde een Phd in materiaalwetenschappen en elektrotechniek aan de KU Leuven, in samenwerking met het Belgische imec. In 2000 ging mevrouw Steegen aan de slag bij IBM Semiconductor R&D in Fishkill, New York. Als hoofd R&D en kaderlid van IBM’s International Semiconductor Alliance was ze verantwoordelijk voor de ontwikkeling van IBM’s geavanceerde logic semiconductortechnologie. In 2010 keerde ze terug naar imec in België, waar ze executive vicepresident Semiconductor Technology & Systems werd. Sinds 2018 is An Steegen chief technology officer bij Umicore. Ze is verantwoordelijk voor de innovatiestrategie van de onderneming en staat aan het hoofd van het centrale R&D team.

Barco ontwikkelt technologie die wereldwijd briljante resultaten levert. We bieden zoveel meer dan beeld alleen: door onze visualisatie- en samenwerkingsoplossingen kunnen onze klanten als team werken, inzichten delen en hun publiek fascineren. Onze focus ligt op drie kernmarkten: Enterprise (van controlekamers, opleidingslokalen tot vergaderzalen en kantoorruimtes), Healthcare (van de radiologieafdeling tot het operatiekwartier) en Entertainment (van cinemazalen tot live-evenementen en attracties). In 2020 realiseerden we een omzet van 770 miljoen euro, dankzij een team van 3.300 medewerkers. Hun passie voor technologie zit vervat in 461 patenten.

Meer informatie? Surf naar www.barco.com en volg ons op Twitter (@Barco), LinkedIn (Barco), YouTube (BarcoTV) of Facebook (Barco).