RESULTATEN EERSTE HALFJAAR

Gereglementeerde informatie
EBITDA-marge stijgt naar 10,3%; op koers voor een volgend jaar met winstgroei

Financiële hoogtepunten eerste jaarhelft 2018

-      Het orderboek bedroeg 324,4 miljoen euro, (+14% ten opzichte van eind 2017)

-      De bestellingen bedroegen 539,7 miljoen euro (gerapporteerd -4,0%; bij constante wisselkoersen +2,0%)

-      De omzet bedroeg 498,1 miljoen euro (gerapporteerd -3,8%; bij constante wisselkoersen +2,7%)

-      De brutowinstmarge bedroeg 38,8% (+0,5 procentpunten)

-      De EBITDA bedroeg 51,5 miljoen euro (+3,3 miljoen euro) of 10,3% van de omzet (+1,0 procentpunten)

-      De adjusted EBIT bedroeg 34,9 miljoen euro (+3,4 miljoen euro) of 7,0% van de omzet (+0,9 procentpunten)

-      De nettowinst bedroeg 27,3 miljoen euro (+8,1 miljoen euro)

Executive summary

De EBITDA-marge steeg met 1,0 procentpunt door verbeteringen in de brutowinstmarge en lagere operationele kosten, terwijl het bedrijf bleef investeren in zijn groeiplatformen. De EBITDA-marge ging in alle divisies omhoog.

De gerapporteerde bestellingen en omzet lagen onder die van vorig jaar, maar noteerden respectievelijk +2% en +2,7% hoger bij constante wisselkoersen. In Enterprise werd de aanhoudend sterke groei van ClickShare gecompenseerd door de lagere omzet van Control Rooms, en dit door een zwakkere marktvraag voor rear projection cubes. De Healthcare-divisie zag haar steeds sterkere marktpositie in zowel het Diagnostic-segment als het Surgical-segment vertaald in erg solide bestellingen. In Entertainment slaagde het Venues & Hospitality-segment er voor het derde opeenvolgende halfjaar in om een hogere omzet te genereren. Dat compenseerde deels de lagere verkopen van het Cinema-segment, voornamelijk in China.

Barco zette verdere stappen in het 'focus to perform'-programma en in de implementatie van zijn belangrijkste groei-initiatieven. Het bedrijf verkocht X2O MEDIA, opende zijn Factory for the Future in België en begon met de verhuis van de productie-activiteiten van Noorwegen naar België.

Tegelijkertijd werd Cinionic tijdens het eerste halfjaar commercieel gelanceerd. Cinionic is Barco’s nieuwe joint venture in het Cinema-segment en het liet zijn eerste vervangingscontracten voor projectoren optekenen. UniSee, de nieuwe lcd-videowall, realiseerde zijn eerste 50 wereldwijde referentie-installaties in het eerste halfjaar. En Healthcare opende zijn lokale R&D- en productiecentrum in Suzhou, China, in het kader van zijn 'In China for China'-programma dat streeft naar een effectievere positionering in de snel groeiende Chinese Healthcare markt.

Citaat van de CEO, Jan De Witte

“De gerapporteerde omzet was –zoals verwacht- wat lager dan het eerste sterke semester van 2017.  Met een solide orderboek, positieve book-to-billverhoudingen in elke divisie en sterke sales funnels hebben we vertrouwen dat we in de tweede jaarhelft van 2018 omzetgroei zullen realiseren, en dat, voor het volledige jaar, de EBITDA-marge opnieuw zal stijgen op een vlakke jaaromzet,” aldus Jan De Witte, CEO van Barco.

“Uit de performantie van Barco voor het eerste halfjaar blijkt dat we vooruitgang boeken in onze vooropgestelde doelstellingen: een sterkere fundering die ondersteuning moet bieden voor een betere kwaliteit van de winst. Terwijl we toewerken naar onze middellange termijn-doelstelling om een EBITDA-marge op te tekenen tussen 12% en 14% tegen 2020, blijven we focus leggen op het realiseren van verdere business- en kostefficiënties, terwijl we in parallel ook investeren in innovatieve oplossingen en go-to-market strategieën," besluit Jan De Witte, CEO.

Vooruitzichten voor 2018

De volgende stellingen zijn toekomstgerichte verklaringen. De werkelijke resultaten kunnen aanzienlijk verschillen.

Gezien de prestaties in het eerste halfjaar – en voor zover het wereldwijde economische klimaat stabiel blijft en de wisselkoersen hun huidige niveau handhaven – bevestigt het management zijn full-year outlook met een verdere verbetering van de marge.

Als gevolg van de deconsolidatie van BarcoCFG verwachten we dat de gerapporteerde omzet en bestellingen van de groep voor het jaar met ongeveer 40 miljoen euro zullen dalen. We verwachten ook dat een sterker geraamd EBITDA-resultaat voor de groep in 2H18 de EBITDA-impact van de deconsolidatie zal opvangen.

Lees het volledige persbericht hier

Barco ontwikkelt technologie die wereldwijd briljante resultaten levert. We bieden zoveel meer dan beeld alleen: door onze visualisatie- en samenwerkingsoplossingen kunnen onze klanten als team werken, inzichten delen en hun publiek fascineren. Onze focus ligt op drie kernmarkten: Enterprise (van controlekamers tot vergaderzalen en kantoorruimtes), Healthcare (van de radiologieafdeling tot het operatiekwartier) en Entertainment (van cinemazalen tot live-evenementen en attracties). In 2017 realiseerden we een omzet van 1,085 miljard euro, dankzij een team van 3.600 medewerkers in 90 landen. Hun passie voor technologie zit vervat in 400 patenten.

Meer informatie? Surf naar www.barco.com en volg ons op Twitter (@Barco), LinkedIn (Barco), YouTube (BarcoTV) of Facebook (Barco).