제품
2012. 12. 19.

Barco kjøper aksjemajoriteten i norske projectiondesign®

REGULATED INFORMATION

Kortrijk, Belgia, 19. desember 2012 – Belgisk-baserte Barco, en global leder innen digital visualisering, kunngjorde i dag at det har kjøpt opp 61 % av aksjene i projectiondesign® fra det private equity-fondet Hercules Capital. Projectiondesign® er en leder innen projeksjonsteknologi basert i Norge. De gjenværende aksjene i projectiondesign® eies av minoritetsaksjonærer. Barco og projectiondesign® skaper sammen en markedsleder innen projeksjonsløsninger for markedene for både store og middels store forsamlingssteder. Transaksjonen fremmer Barcos strategi med å ekspandere i midtsegmentet innen målmarkedet for å styrke sin ledende posisjon innen førsteklasses projeksjonsteknologi.

Projectiondesign®: førsteklasses projeksjonsteknologi
Projectiondesign® utvikler og produserer kompakte projektorer for en rekke profesjonelle markeder, blant annet opplæring og simulering, turistattraksjoner, (museer, temaparker) vitenskaplig visualisering, samarbeidsrom (corporate VA) og kontrollrom. De kompakte projektorene er utstyrt med førsteklasses optikk, høyoppløsning og LED-belysning, og går stille. Selskapet spesialdesigner og utvikler all opptikk, maskinvare, programvare og industridesign for hver projektormodell selv. Projectiondesign® ble grunnlagt i 2001, har sitt hovedkontor i Fredrikstad i Norge og har over 17 internasjonale kontorer. Projectiondesign® har omtrent 200 ansatte og hadde i 2011 en omsetning på ca. 57 millioner euro.

Økt markedsandel i markedet for middels store forsamlingssteder
“Projectiondesign® er en høyt respektert leder innen projektorer i området under 10k lumen, brukt i yrkessammenheng. Selskapet har et misunnelsesverdig rennomé for å kombinere den mest innovative teknologien med ledende design,” sier Eric Van Zele, Barcos konsernsjef. “Denne investeringen understreket klar vårt mål om global vekst i alle midtsegmentmarkeder. Med projectiondesign® har vi utvidet porteføljen vår til å tilby topp moderne løsninger for simulering-, virtual reality- og corporate AV-markedene idet vi fortsetter å styrke vårt globale salg og våre globale kanaler for å vokse spesielt i Asia og Latin-Amerika.”

Høydepunkter

• Produktporteføljer som utfyller hverandre
Projectiondesign®s produktportefølje med kompakte høykvalitetsprojektorer utfyller Barcos portefølje med projektorer for forretningslivet, store forsamlingssteder og simulering.

• Selskapenes teknologi utfyller hverandre
Barcos fokus på 3-brikkes DLP-teknologi for å gi løsninger med stor lysstyrke til markedet for store foramslingssteder passer godt til projectiondesign®s utvikling av 1-brikkes DLP-løsninger for markedet for middels store foramlingssteder. Gjennom en felles, egen produktutvikling vil Barco skape nye vekstmuligheter i midtsegmentmarkedet.

• Våre geografiske posisjoner utfyller hverandre
Projectiondesign® har en sterk stilling i Nord-Europa, mens Barco selger mye i Asia, Latin-Amerika og Europa. Ved å slå seg sammen med projectiondesign® vil Barco også styrke posisjonen sin i Nord-Amerika.

• Selskapenes kulturer og verdier passer godt til hverandre
Projectiondesign® og Barco har en felles gründerkultur, og begge selskapene legger sterk vekt på innovasjon og på å gjøre kundene fornøyde.

Om projectiondesign®
Projectiondesign® er et norsk selskap som designer, produserer og markedsfører et spekter av høyytelsesprojektorer og støttesystemer for bruk av fagfolk, bedrifter og forbrukere. Blant kjernemarkedene er vitenskapelig visualisering med høy oppløsning, visuell opplæring og simulering, medisinske bilder, kringkasting og filmproduksjon, offentlige medier og underholdning. Projectiondesign® har sitt hovedkontor i Fredrikstad i Norge, og har representanter i mer enn 17 kontorer over hele verden.

Om Barco
Barco er et globalt teknologiselskap som designer og utvikler visualiseringsprodukter for forskjellige utvalgte fagmarkeder. Barco har sine egne ressurser for salg og markedsføring, kundeservice, FoU og produksjon i Europa, Nord-Amerika og Asia-Stillehavsområdet. Barco (NYSE Euronext Brüssel: BAR) har virksomheter i mer enn 90 land og har omtrent 3700 ansatte over hele verden. I 2011 hadde Barco en omsetning på EUR 1041 milliarder.