21 apr. 2022

Omzet groeit met 20% en orderboek breidt verder uit

Hoogtepunten eerste kwartaal van 2022¹

• De bestellingen voor 1Q22 stegen met 8% tot 246,9 miljoen euro tegenover 1Q21
  • Het orderboek per 31 maart 2022 bedroeg 530,4 miljoen euro, een stijging met 179 miljoen euro of 51% tegenover vorig jaar en 44 miljoen euro of 9% meer dan eind december 2021
  • De omzet voor 1Q22 steeg met 20% tegenover 1Q21 tot 206,3 miljoen euro

[1] Alle definities voor alternatieve prestatiemaatstaven (APM's) zijn beschikbaar in de verklarende woordenlijst op het investeerdersportaal van Barco (https://www.barco.com/en/about-barco/investors

Executive summary eerste kwartaal 2022

Toplijn van de groep

(in miljoen euro)

1Q22

1Q21

1Q20

Verschil 1Q22 t.o.v. 1Q21

Bestellingen

+8%

Omzet

+20%

Overzicht kwartaal over kwartaal

Het eerste kwartaal laat een omzet en bestellingsniveau zien als het op één na beste kwartaal sinds het begin van de pandemie, op het solide vierde kwartaal van 2021 na.

Het aanhoudende herstel van de vraag stimuleerde de groei van de bestellingen, en werd aangewakkerd door een sterke stijging in de business unit Meeting Experience - dankzij de positieve ‘back-to-office’ dynamiek in zowel EMEA als Noord- en Zuid-Amerika- en in de business unit Immersive Experience. Alle regio's droegen bij aan de groei, behalve de APAC-regio, die deels geïmpacteerd werd door de lockdowns in China.

Onder impuls van een positieve book-to-bill in alle divisies groeide het orderboek voor het vierde opeenvolgende kwartaal stevig tot een nieuw recordniveau van 530 miljoen euro, een stijging met 44 miljoen euro in vergelijking met eind 2021, met de grootste aangroei in Entertainment.

De double-digit omzetgroei weerspiegelde vooral de uitvoering op een sterk orderboek voor de segmenten Immersive Experience en Surgical en Modality. Hoewel de omzet jaar op jaar in alle divisies hoger was, bleef het tekort aan componenten zorgen voor vertragingen bij de conversie van bestellingen naar omzet (impact 25 miljoen euro, vooral Entertainment).

Citaat van de CEO's, An Steegen en Charles Beauduin

“We zijn verheugd dat we 2022 kunnen inzetten met een solide prestatie over het eerste kwartaal, nu de vraag in alle eindmarkten blijft aantrekken.

Naarmate de vraag zich herstelt, zijn we van mening dat we goed gepositioneerd zijn om de groeikansen in onze markten te benutten. Toch zijn we ons ervan bewust dat verstoringen in de toeleveringsketen het tempo van de conversie van bestellingen naar omzet en het herstel van onze marges nog steeds kunnen belemmeren. We zijn er evenwel van overtuigd dat het harde werk en de inzet die we dag in, dag uit, in onze organisatie ervaren om deze impact te beperken, geleidelijk aan tastbare resultaten zullen opleveren.”

Huidige vooruitzichten - 2022

De volgende stellingen zijn toekomstgerichte verklaringen. De werkelijke resultaten kunnen aanzienlijk verschillen.

Het management bevestigt de vooruitzichten voor de eerste helft van 2022, in de veronderstelling dat de verstoringen in de toeleveringsketen niet verder verslechteren, en verwacht een omzetstijging van ongeveer 20% ten opzichte van de eerste helft van 2021. De EBITDA-marge wordt verwacht hoger te liggen dan die voor het volledige jaar 2021.

Update over de structuur van Cinionic

Op 20 april 2022 stemde Barco ermee in om de belangen van Appotronics en CITICPE in Cinionic2 over te nemen, waardoor Barco's eigendomsbelang in de joint venture oploopt tot 80%.

Appotronics blijft een strategische partner voor Cinionic en de bestaande distributieovereenkomst blijft doorlopen.

[2] In 2017 kondigde Barco de oprichting aan van Cinionic, een strategische joint venture met China Film Co. Ltd (“CFG”), Appotronics en CITICPE, waarin Barco een belang had van 55%, Appotronics en CFG elk een belang van 20% en CITICPE 5%.

Dit persbericht kan toekomstgerichte verklaringen bevatten. Die verklaringen reflecteren de huidige inzichten van de bedrijfsleiding aangaande toekomstige gebeurtenissen, en zijn onderhevig aan bekende en onbekende risico’s, onzekerheden en andere factoren die ertoe kunnen leiden dat de werkelijke resultaten aanzienlijk verschillen van toekomstige resultaten of prestaties die door die toekomstgerichte verklaringen worden uitgedrukt of die daaruit zouden kunnen worden afgeleid. Barco verstrekt de in dit persbericht opgenomen informatie per huidige datum en neemt geen enkele verplichting op om de toekomstgerichte verklaringen in het licht van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins te actualiseren. Barco wijst elke aansprakelijkheid af voor verklaringen die door derden worden afgelegd of gepubliceerd, en neemt geen enkele verplichting op om onnauwkeurige gegevens, informatie, conclusies of opinies te corrigeren die door derden worden gepubliceerd met betrekking tot dit of enig ander persbericht dat door Barco wordt verspreid.

Barco ontwikkelt technologie die wereldwijd briljante resultaten levert. We bieden zoveel meer dan beeld alleen: door onze visualisatie- en samenwerkingsoplossingen kunnen onze klanten als team werken, inzichten delen en hun publiek fascineren. Onze focus ligt op drie kernmarkten: Enterprise (van controlekamers, opleidingslokalen tot vergaderzalen en kantoorruimtes), Healthcare (van de radiologieafdeling tot het operatiekwartier) en Entertainment (van cinemazalen tot live-evenementen en attracties). In 2020 realiseerden we een omzet van 770 miljoen euro, dankzij een team van 3.300 medewerkers. Hun passie voor technologie zit vervat in 430 patenten.

Meer informatie? Surf naar www.barco.com, en volg ons op Twitter (@Barco), LinkedIn (Barco), YouTube (BarcoTV), of Facebook (Barco).